2007-10-10

Kanske lär de sig ändå?

I mitt inlägg "Att somliga aldrig lär sig" skrev jag "Jag var faktiskt övertygad om att Sahlin skulle förnya socialdemokraterna, inte minst göra upp med otyget att inte bedriva en verklig politik utan bara köpa röster med hjälp av bidrag. Jag var lika övertygad om att dessa socialdemokrater skulle vinna en jordskredsseger i valet 2010. Jag blir alltmer varse om att jag haft fel; de socialdemorkater som kommer be om folkets förtroende i valet 2010 är samma socialdemokrater som fick nobben 2006. Som Sahlin nu styr skutan tror jag att risken för nobben om tre år är överhängande".

En artikel i DN som fick mig att sätta kaffet i halsen kan mycket väl vittna om att min initala gissning, om en socialdemokrati som trots allt sväljer sin maktfullkomligenhet och kommer till insikt om sin bristfälliga "arbetslinje". Med tanke på tonerna i valrörelsen, och Nuders kommenterarer kring budgeten, är Östros nuvarande hållning till tankar om avtagande nivå i arbetslöshetsförsäkringen för att premiera kort arbetslöshet framför lång inget annat än imponerande.

Jag kanske får backa; om socialdemokratin nyktert gör upp med sitt otyg att besuttet köpa röster med bidrag utan en tanke på politisk konkurrens (eller sund hushållning) tror jag att de kan ta tillbaka initiativet i frågan om "arbetslinjen". Sådan sossar vinner valet 2010. Vore jag inte så förbaskat tagen av innehållet i artikeln skulle jag utbrista "usch då".


Länkar:
"S presenterade ny jobbpolitik" (DN, 2007-10-10)

1 kommentar:

Stefan Lundin sa...

Media gör alltid stor sak i att extrapolera dagens förhållanden till en avlägsen framtid; vad vet vi t.ex. om hur börsen ser ut om tre år? Reinfeldt må ha gjort många borgerliga väljare besvikna under sitt första regeringsår, men det kan mycket väl vara så att han spelar ut sina kort med väl valda tidsintervaller. När han väl sänkt skatterna påtagligt under 2010 så ska det mycket till innan Sahlin kan gå till val på motsatsen. Måhända får vi, som du skriver, se ett helt annat s-parti då, men därom vet vi inget nu. Dessutom, icke att förglömma, har vi de två stödpartierna att räkna med plus ett framryckande sd, vilket gör det än svårare att spå något. Det kommer att ta lång tid att avsossifiera landet, det är helt klart och reminiscenser av det gamla (s) kommer att spela en roll 2010. Min motfråga till dig blir i så fall: givet att vi har ett i stort sett borgerligt styrt Europa för en tid, som alltmera tar tag i sina stela sociala system och genomför nödvändiga reformer (t.ex. inom pensionssystemen), kan vi då ha ett inhemskt (s)-parti som går helt på tvären mot den internationella utvecklingen? Finns det överhuvudtaget något utrymme för partiet att genomföra klassiska reformer? Själv tror jag att den nationella självbestämmanderätten är på väg att försvinna i takt med internationaliseringen.