2007-09-08

Vardagsrummets död

Sedan många år nu har jag kommit att läsa papperstidningar allt mindre, till förmån för motsvara onlineversion, såväl som utländska och mer nischade medier. Den traditionella stereoanläggningen framstår alltmer som en relik där den står i en dammhög i det allt mindre använda vardagsrummet. Vardagsrummet ja, det där de flesta av oss har soffa, soffbord och TV, använder jag även det allt mindre. DVD:n gick faktiskt sönder för över ett år sedan och jag har inte kommit mig för att ersätta den på garantin, jag använder den ändå inte. TV:n då; mediajättarnas sista bastion, långt ifrån piratvikar, videobloggar och onlinemedier? Icke då. Jag menar att joost (och dess efterföljare) kommer att pressa de traditionella medierna även på detta område.

Jag har kort och gott en kraftfull dator med stor högupplöst skärm, en kvalitativ förstärkare under, och kraftfulla högtalare på, skrivbordet. Jag har tillgång till hundratals radiokanaler (inte minst SR), i stort sett all musik som någonsin producerats (lagligt såväl som olagligt), tusentals nyhetssajter (för att inte tala om bloggar), ”TV-nyheter” (svt, bbc, aljazeera mfl), wikimedia (som är världens tystade men troligen mest effektiva folkbildningsprojekt), mer film än man hittar i någon tänkbar videobutik (återigen finns såväl lagliga och olagliga vägar att nå dem).  Mitt senaste tillskott i mediadjungeln är ”online digitalboxen” joost, som jag varmt vill rekomendera, om inte för innehållet i sig så för upplevelsen av en i det närmaste fulländad programvara vad avser användavänlighet.

Vad är då min poäng? Facinationen över den den massiva förändring vi för närvarande upplever, utan att egentligen reflektera över det. När bilarna fick sitt genombrott i slutet av 1800-talet undgick det ingen varifrån dess skapare hämtat sin inspiration, utifrån det samtida perspektivet måste det ha förefallit sig fullt rationellt att skapa bilen som en "fortsättning" på hästdroskan. Följer man hur bilen kom att utvecklas, från Benz Patent Motorwagen (1886) via Benz Velo (1894), Ford modell T (1908), Opel Serie 18 (30-talet), Volvo PV444 (40-tal), Volvo Amazon (50-tal), Volvo 240 (70-tal) och slutligen moderna bilar som Mercedes A-klass och Citroën C6 framgår med all önskvärd tydlighet människans oförmåga att ompröva tidigare ”sanningar” och traditioner, och nyktert förhålla sig till de förändringar som innovationer trots allt renderar (inte minst på sikt).

Vardagsrummet som folklig mediacentral är, om inte i sin dödsbädd, på påtaglig dekis, och till de av er som tror att de största konsekvenserna av den ”digitala revolutionen” ligger i historien har jag bara en sak att säga; ”buckle your seatbelt, Dorothy, 'cause Kansas is going bye-bye”.


Länkar:
Komplettering 9/9: "Fyll datorn med gratis program" (DN, 2007-09-09)

2 kommentarer:

Stefan Lundin sa...

Mitt vardagsrum lever i högsta grad; det är ett vackert rum med snygga möbler och mattor, bokhyllor och inte minst en musikanläggning av det bättre slaget, nyligen förbättrad med en 46" full-HD TV och en bashögtalare. Därutöver finns ytterligare två st. LCD-skärmar och och två st. CD/DVD spelare i andra rum. Två fantastiska gitarrer finns tillgängliga för mitt personliga musikskapande. Min dator står i en vrå för sig själv men man kan givetvis bygga ut den med t.ex. ett externt ljudkort och en extern hårddisk. Tyska Aqvox erbjuder det bästa och mesta av två världar, du får ett högklassigt ljudkort, långt bättre än datorns inbyggda, en D/A omvandlare av hifiklass, en mikrofoningång av proffsklass och en hörlursförstärkare. USB anslutning finns givetvis. Så försedd kan datorn i viss mån konkurrera med mina andra mediekällor. Jag kan dock garantera att den ljud och bildupplevelse du får i mitt vardagsrum är svårslagen.

När det gäller mediakonsumtion generellt så håller jag med dig om att datorn har tagit över mycket, jag läser således Sveriges ledande tidningar på nätet och även vissa utländska. Detta medför att min selektivitet då det gäller media har ökat av nödvändighet för att jag inte ska drunkna i det stora flöde som dagligen väller in över mig. Säkerligen kommer inom några år din vision att ha realiserats för de flesta.

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog