2007-09-24

Priset på SL-kortet höjs 70 kr

Det kommer nu bli ett sagolikt liv från oppositionen över att SL höjer priset för 30-dagarskortet från 620 till 690 kr. Låt mig dra paralellen till tråden "Att somliga aldrig lär sig" där jag pekar på hur den röda oppositionen kokar soppa på en spik i sina försök att övertyga det svenska folket att alliansregeringen genomför en samhällsdestruktiv revolution.

Låt mig nyansera debatten en aning genom att ställa det hela i proportion; ett länskort för Länstrafiken Norrbotten kostar 1 650 kr per månad, i Jämtland 890 kr och i Örebro 1 340 kr.

70 kr motsvarar annars bränslekostnaden för ca 67 km i en Volvo V70. Kör man 90 km/h avverkar man den sträckan på ca 45 minuter. Räknar man in alla kostnader för en bil får man för 70 kr troligen inte mer än 10-30 km (man kommer 450 - 1 360 meter per vardag under en månad), och då har jag definitivt inte räknat med några trängselavgifter.

Förresten har jag lite svårt att förstå hur alla miljömedvetna sossar (läpparnas bekännelse) åker dieselbuss istället för att cykla (vilket är det mest energieffektiva fordon som finns).


Länkar:
"Ingen indragen nattrafik i tunnelbanan" (DN, 2007-09-24)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så rätt - inte mycket att bråka om. Däremot vore det läge att införa några olika (billigare) zonkort för den som t ex bara vill åka inom tullarna.

Anonym sa...

Dieselbuss? Vad lullar du om? Det finns inte en enda buss i kollektivtrafik i Sthlms innerstad som drivs av diesel. Det är biogas och endast biogas. Snacka om att framstå som en oinformerad fåntratt.

Anonym sa...

"Det finns inte en enda buss i kollektivtrafik i Sthlms innerstad som drivs av diesel".

Nä, fast SL betyder "Stockholms länstrafik" och omfattar alltså lite mer än bara innerstaden.

Angel sa...

... eller kanske Storstockholms Lokaltrafik.

erik sa...

låt mig nyansera debatten. här i göteborg kostar ett 3 månaders 800:- för oss som är under 26år. är man äldre kostar det 1065:- det vill säga 266:- per månad respektive 355:-.

Johan sa...

Det Erik inte nämner är att du för 355:- bara kan åka inom Göteborgs kommun, alltså inte ens på alla spårvagnar. Dessutom krävs det tilläg för nattrafik. Ska man få en någolunda likbördig jämförelse så ska man jämföra med Göteborg ++ - kortet vilket täcker ca 1/2 av SL:s trafikyta och inte ens alla förorter. Och då, bäste Erik, kostar kortet 980:-

Anonym sa...

Undrar varför SL inte kan dela in trafiken i zoner som alla andra...

Varför ska alla betala lika mycket när nyttjandegraden skiljer sig så markant?

Men det är iofs ganska bekvämt att inte behöva bry sig om zoner...

Anonym sa...

erik: Endast beroende på att Landstinget i Västergötland väljer att subventionera månadskortet. Den faktiska kostnaden är således högre. Men faktum kvarstår; SL-kortet är sinnsykt billigt i relation till vad man får i utbyte, även efter höjningen.

Anonym sa...

Eh...SL betyder inte Stockholm Länstrafik, det betyder Storstockholms Lokaltrafik, och de kör inte en enda buss. De körs av olika bussbolag (på uppdrag av SL).

Faktum kvarstår dock att Solnamannen framstår som icke påläst och hojtande på felaktiga grunder...

Solnamannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Solnamannen sa...

Jag vill på intet sätt störe den livliga debatten, men kan inte låta bli att påminna om att hålla isär vad jag å ena sidan skrivit, och vad läsare å andra sidan skriver för kommentarer.

Med SL-kortet kan man åka dieseldrivna bussar. Jag har inte kommenterat vilket bolag som i slutändan kör dessa bussar, eller vad "SL" står för.