2007-08-16

Sensommarens aktiemarknad

OMX Stockholm 30 har sedan den första juli backat uppemot 11%, en utveckling driven av oro för den amerikanska kreditmarknaden. I vanlig ordning är marknaden kortsiktigt smått irrationell eftersom insikt kring dåliga amerikanska bolån och högre ränta (den amerikanska styrräntan har i relativt snabb takt höjts till 5,25%, ) inte saknats bland insatta investerare det senaste halvåret.

Högre räntor ska innebära lägre pris på aktier, men vad jag tror många investerare nu måste påminnas om är att det snarare är konjunkturen (vinstnivå och ränta) som påverkar börsen än tvärtom. Någon generell rekomendation gällande stockholmsbörsen ger jag mig som vanligt inte på, men jag kan konstatera att vissa aktier i mina ögon fallit till förhållandevis attraktiva nivåer, jag tänker inte minst på Fenix Outdoor (lägst 63 kr idag), Astra Zeneca (lägst 316,50 kr idag), Old Mutual (lägst 20,40 kr idag) och Lundbergs (lägst 429 kr idag). Jag kan meddela att jag såväl för egen del som för familjemedlems räkning idag köpt Lundbergsaktier.

Inga kommentarer: