2019-03-09

Småbolagsportföljen mars 2019

Småbolagsportföljen lever och frodas! Den fyller faktiskt fyra år i sommar. Sedan ska väl sägas att den välförtjänta hype den fick på forumet POP var kommen av att denna aktieportfölj med lite över 20 småbolagsaktier med låg volatilitet gav en avkastning på över 30 % i årstakt. Ungefär lagom till att forumet kraschade ska sägas. Nu har portföljen inte på något sätt kraschat, men den där spikraka utvecklingskurvan och hysteriska avkastningen från 2015-2017 har brutits. Portföljen beter sig sedan sommaren 2017 lite mer som man kan vänta av en sådan typ av portfölj. Avkastningen sedan oktober 2015 (start juni 2015, men  aktierna lyftes över till en separat depå 1:a oktober samma år) är ca 82 %. Sett ett år tillbaka ligger den dock efter SIX30 return index, och volatiliteten har senaste 18 månaderna varit smått hisnande. Jag tycker dock att upplägget är intressant, roligt - och jag tror ännu på det. Det erbjuder mig ett intressant och rationellt risktagande till låg kostnad.


Under 2018 gjorde jag dock det oförlåtliga. Jag sorterade portföljen på procentuell värdeutveckling sedan start (som jag gjort varje månad för att slå tärning på topp 6), och SÅLDE en ett antal aktier "på botten". Portföljen består idag av de 18 aktierna Beijer Alma, Dedicare, Diadrom holding, Duni, Kabe Group, Kindred Group, Nolato, Note, Novotek, Paradox Interactive, Precio Fishbone, Probi, Sectra, SJR in Scandinavia, Stille, Unlimited travel group, VBG och Verisec. Det är snart dags att komplettera med 2019 års utdelningsköp (snitt direktavkastning är 2,8 %).

SM

Inga kommentarer: